Workshop 6 - 12:
Dynamische leertesten; het kennen van een leerpotentieel van het kind bepaald meer zijn of haar toekomst dan de traditionele IQ-testen.

Floor van Loo, auteur van div. boeken over Mediërend leren, leerpotentieelonderzoeker en trainer Mediërend Leren. 
Om iemand op de juiste wijze te kunnen begeleiden bij zijn ontwikkeling is het noodzakelijk dat de opvoeder zicht heeft op zijn functioneren en zijn/haar ontwikkeldoelen. Dit gebeurt in Nederland doorgaans door de afname van een IQ-test. De valkuil hiervan is dat we het functioneren van een individu labellen en hem/haar indelen in een bepaald hokje. Mediërend Leren ageert hiertegen. Bij Mediërend Leren kijken we naar het totaalbeeld van een individu, waarbij vooral oog is voor diens kwaliteiten, in plaats van alleen voor zijn beperkingen. Om die reden maken we gebruik van dynamische leertesten. Deze testen worden ingezet om het leerproces van een individu in beeld te brengen: hoe neemt een individu informatie waar, hoe verzamelt hij gegevens, hoe verwerkt hij de verzamelde gegevens, en hoe geeft hij deze informatie vervolgens weer? Welke (meta)cognitieve functies zijn hierbij sterker ontwikkeld, en welke minder sterk? Met andere woorden: wat is zijn leerpotentieel?. Tevens wordt gepoogd antwoord te geven op de vraag van welke instructies, hints en mediatie een individu het meest profiteert in zijn leerproces. We gebruiken twee dynamische leertesten: de Learning Propensity Assessment Device (LPAD) van Feuerstein en het Dynamic Assessment (DA) van David Tzuriel. Met beide leertesten maakt u tijdens de interactieve lezing kennis.

leerpotentieel StiBCO


 
Ga naar boven
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com