Geplaatst op

3 daagse training Tactiel Leren/ FundaMental Tactile Learning

Vanuit StiBCO zijn we blij jullie mee te kunnen delen dat onze Deense collega’s Jens Wilbrandt en Lars Røgilds* een 3-daagse training Tactiel Leren/FundaMental Tactile Learning (FTL) verzorgen. De data van de training is van maandag 22 november tot en met woensdag 24 november 2021. We organiseren deze training samen met onze Belgische zusterorganisaties (Cesmoo en Cognitie & Inclusie). De voertaal van de training is Engels.

Voor een videopresentatie: https://vimeo.com/544482574

Wat is FundaMental Tactile learning™ – Tactiel Leren?

Fundamental Tactile Learning (FTL) is een speciaal ontwikkelde tactiele training die samen met de speciaal ontworpen tactiele materiaalkit een begeleider een unieke kans geeft om de interne cognitieve processen te onderzoeken die meestal verborgen zijn voor de buitenwereld.

Tactiele cognitieve training verschilt significant van louter sensorische stimulatie in de manier waarop het een actieve en grondige informatieverzameling en een nauwe samenhang tussen perceptie en cognitie benadrukt en ondersteunt. De methode is geschikt voor het optimaliseren van de interactie tussen bottom-up processen (waarbij kennis, concepten en denken voortkomen uit de sensorische inputs) en top-down processen (kennis, concepten en denken laten leiden bij het verzamelen van informatie).

Een bijkomend sterk punt van de tactiele methode is dat het gemakkelijker wordt om de cognitieve processen van het kind/de jongere te observeren en te begrijpen, om gebieden te identificeren waarin het kind/de jongere sterke of zwakke punten en mogelijkheden heeft en om te helder te krijgen hoe het kind/de jongere kan worden ondersteund bij zijn ontwikkeling en het leren.

Achtergrond

De Tactiele cognitieve training baseert zich op veel verschillende bronnen en methodologieën, waaronder: de gedrags- en perceptuele niveaus van de cognitieve functies (Waldon), Structurele Cognitieve Modificatie en mediatie (Haywood, Vygotsky, Feuerstein), Systematic Concept Teaching (SCT), de betekenis voor de ontwikkeling van de cognitieve functies (Nyborg), Active Ecological Nature of Perception, de wereld wordt gezien naar de mogelijkheden van de waarnemer (Gibson) en de neuropsychologie.

Trainers

*Lars Ask Røgilds, Associate Professor in Education, MSc. and an expert in mediating learning in relation to children and adolescents with cognitive impairment. Lars has been an associate professor of pedagogy for 20 years, originally trained as a social pedagogue and subsequently graduated MA from the University of Copenhagen.

Jens Wilbrandt has many years of experience in the special education field and is qualified in LPAD, DAYC, IE, Bright Start as well as CAP. He is an exponent of a development-oriented educational psychological approach and has many years of experience as a facilitator, lecturer and course teacher in the neuropsychological and educational psychological field.