Workshop 5 - 11:
Als we m.b.t. de cognitieve en executieve functies niet op het niveau van metacognitie komen, blijft het leren beperkt tot de context waarin het wordt aangeboden.

Emiel van Doorn, auteur van div. boeken over cognitieve functies, trainer Mediërend Leren, oprichter StiBCO.
Tegenwoordig wordt het als belangrijk gezien om algemene denk- en leervaardigheden te stimuleren. Dit komt voort uit de snelle en continue veranderingen in de maatschappij. Kennis veroudert snel en het is voor een mens vrijwel onmogelijk om alle nieuwe informatie op te nemen, te beoordelen, te verwerken en vast te houden. Kinderen, jongeren en (jong)volwassenen moeten worden toegerust met vaardigheden die hen in staat stellen relevante informatie te selecteren, keuzes te beargumenteren en problemen op te lossen. Het gaat erom ze vaardigheden aan te leren die ten grondslag liggen aan het efficiënt vergaren en effectief toepassen van kennis: cognitieve en executieve functies.

Mediërend Leren besteedt expliciet aandacht aan de cognitieve en executieve functies om te komen tot een metacognitief besef bij opvoeders, begeleiders en leerkrachten dat ieder individu een eigen leerdynamiek heeft die waardevol is om bij aan te sluiten. Het stimuleren van de cognitieve en executieve functies in relatie tot de metacognitie leidt tot beter functioneren van kinderen, jongeren en (jong)volwassen op school, op het werk, en in het dagelijks leven. Met behulp van een aantal praktische oefeningen wordt tijdens deze workshop het belang ‘gevoeld’ van de cognitieve en executieve functies voor onze professionele praktijk.

meta exe

 
Ga naar boven
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com