Workshop 2 - 8 
Het voelen/de tast is een stevige basis om te komen tot leren

Geertje Groenveld, Coach Learning and Development, DenkSterk, lid netwerk Mediërend Leren.
Kinderen en jongeren met een korte spanningsboog. Chaotische leerlingen. Leerlingen die heel impulsief of juist heel passief zijn. Vast herkenbaar als je voor de klas staat of leerlingen begeleidt. Deze kinderen en jongeren kun je beter leren denken door op de tast te werken. Op de tast werken is niet alleen voor blinde of slechtziende mensen en ook niet alleen voor jonge kinderen. Door te werken met materiaal dat je kunt voelen en tactiele werkbladen leren leerlingen zich te concentreren, impulsiviteit te beperken, te focussen, systematisch te werken en informatie goed te ordenen. Tactiel materiaal vraagt actieve inzet en is zeer intensief. Tactiel materiaal vereist 'slow down'.  Bij visueel waarnemen komt informatie gelijktijdig binnen (in een oogopslag), bij waarnemen op de tast wordt de informatie na elkaar verkend. Selecteren en focussen zijn onontbeerlijk. Bovendien wordt voor jou als docent/begeleider het denkproces van de leerling zichtbaar onder de handen van je leerling!

tast

 
Ga naar boven
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com