Cursussen
StiBCO organiseert de  cursusen  Denkstimulering Thuis voor ouders en verzorgers die praktische ontwikkelvaardigheden willen leren en kennis willen maken met de visie en de materialen die door prof. Pnina Klein, prof. Reuven Feuerstein, prof Carl Haywood en prof. David Tzuriel zijn ontwikkeld ten behoeve van het stimuleren van de ontwikkeling van kinderen. De nadruk in het verleden lag op de kinderen met een ontwikkelingsachterstand, maar StiBCO heeft er voor gekozen dit te verbreden en alle kinderen het maximale recht te geven zich te ontwikkelen samen met zijn ouders.

Basiscursus Denkstimulering Thuis
Naast vergroting van de theoretische kennis en praktische oefeningen wordt gedurende de gehele cursus de gewerkt aan het opstellen van een ontwikkelingsprofiel en een stimuleringsplan van het eigen kind.

Cursusduur: zes zaterdagen.

Meer informatie

Vervolgcursus Denkstimulering Thuis
Tijdens deze cursus vindt er een verdieping plaats van de theorie en worden nog meer praktische oefeningen gedaan onder andere met behulp van video-opnamen. Centraal in deze cursus staat de interactiestijl van de ouder. Gebruik wordt gemaakt van oa het MISC-concept; een analyse-model om de ouder-kind interactie in kaart te brengen. Door middel van video-opnamen worden ouders zich bewust van hun omgangsstijl en wordt er gewerkt aan het verhogen van de kwaliteit van die omgangsstijl.

Cursusduur: vijf zaterdagen.

Basistraining MISC
De wetenschap is zich steeds meer bewust van het grote belang van de interactie die een opvoeder/leerkracht heeft met een kind/leerling. Nieuwe ontwikkelingen in de neurowetenschap leveren onomstotelijke bewijzen hiervoor. De goede boodschap is dat het binnen ieders mogelijkheden ligt om zijn interactievaardigheden met MISC op een kwalitatief hoger plan te brengen. Voor de inhoud van deze training wordt er geput uit de wetenschappelijke  theorieën van S. Greenspan, Maslow, Laevers, maar vooral van Prof. Pnina Klein die in haar MISC-concept gebruik maakt van de meest recente ontwikkelingen in wetenschappelijk onderzoek m.b.t. het belang van de relatie voor de ontwikkeling van het kind.

Doel van de training:
De training beoogt de kwaliteit van de interactie van de ouder te verhogen: het bewust worden, herkennen, kunnen benoemen en begrijpen van de kenmerken van een speciale kwaliteitsvolle interactiestijl, zodat deze doelgericht toegepast kunnen worden in interacties met kinderen (van 0 tot en met 21 jaar en eventueel ouder). Hierdoor kan de communicatie met en de begeleiding van kinderen op een hoger niveau plaatsvinden. In deze training worden de interactiecriteria, zoals geformuleerd door Prof. Pnina Klein in haar MISC-concept, verduidelijkt en praktisch geoefend. De nadruk ligt erop om vanuit liefde en betrokkenheid het contact en de wederkerige relatie met het kind tot stand te brengen. Met deze speciale interactiestijl kunnen kinderen vele denk-/ontwikkelingsstappen verder geholpen worden.

Speciale aandachtspunten tijdens de training:

  • Het krijgen tools om stil te staan bij de relatie die we met de kinderen/leerlingen aangaan.
  • Het vergroten van het inzicht in de kenmerken van een ontwikkelingsgerichte interactie.
  • Het ontwikkelen van de kennis en inzicht geven in het belang van een kwaliteitsvolle interactie met kinderen/leerlingen  voor de ontwikkeling van hun hersenen.

Meer informatie over MISC

Volledige inhoud van de cursussen:
Op onze cursuspagina kunt uitvoerige informaite vinden over onze cursussen en kunt zich aanmelden Daarnaast vindt u daar meer informatie over de diverse professionle trainingen en verdiepingscursussen . 

Ga naar boven
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com