![]() |
![]() |
Bestanden: 91 | |
Vrije publicaties van StiBCO Hier vindt u een lijst van de verschillende publicaties, artikelen en verslagen die vrij toegankelijk zijn voor iedereen die onze site bezoekt. Wij wijzen erop dat er sprake is van intellectuele eigendom en dat er nadrukkelijk aan bronvermelding moet worden voldaan. Deze teksten zijn in principe alleen voor persoonlijk gebruik. Wilt u deze teksten gebruiken voor trainingen, onderwijs, publicatie etc. is het noodzakelijk dat u daar eerst uitdrukkelijk toestemming aan ons vraagt met motivatie en redenen van gebruik. Veel leesplezier, StiBCO
|
![]() |
|
Er waart een hardnekkig verschijnsel rond in het sociaal domein: het zorgsyndroom. Professionals die er last van hebben, willen hun cliënten zo graag helpen dat ze de regie overnemen en vóór de ander gaan denken. | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Hierbij de hand-out van de lezing van professor Wied Ruijssenaars op het jubileumsymposium van 7 april 2018. |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Een aantal artikelen met als onderwerpen: complimenten, zelfvertrouwen, bekwaamheidsgevoelens en omgaan met falen. Verzameld door Emiel van Doorn. Wordt bijgehouden en regelmatig met actuele artikelen uitgebreid. | |
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Artikel in het dRS magazine. Hierin de passie van Emiel van Doorn voor Passend Onderwijs. | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Een artikel mbt Mediërend Leren geplaatst op het PlatformPraktijkOntwikkeling in het Onderzoek Educative Domein. | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Alle kinderen profiteren van inclusief onderwijs. Niet alleen leerlingen met speciale onderwijsbehoeften, maar alle leerlingen profiteren van inclusief onderwijs. Teije van der Bij. |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
In dit artikel overloop ik metacognitie zoals het door verschillende (internationale) wetenschappers is gedefinieerd. Ik bespreek kort de verschillende metacognitieve aspecten; kennis, vaardigheden, overtuigingen en reflectie. Ook het belang van transfer bij metacognitieve reflectie komt aan de orde. Tevens wordt het belang van het onderwijzen van metacognitie benadrukt, wordt een relatie gelegd met de cognitieve en executieve functies, worden twee methodes om te werken aan metacognitie op hoofdlijnen toegelicht en vindt u een aantal modellen en checklists. Emiel van Doorn (2018) |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
In dit artikel uit 2018 wordt een relatie gelegd tussen de cognitieve functies en de executieve functies. Een kritische kijk op hoe wij in Nederland de executieve functies benomen, uitwerken een aanbieden. Ook wordt het belang aangegeven van het kennis hebben van zowel de cognitieve als de executieve functies. | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Masterclass: Inclusie op school? Zo doe je dat! |
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
De hand-out van de workshop Prof. Marco Hessels Evaluatie van leervermogen en metacognitieve interventies bij mensen met specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
De Feuersteinmethode biedt vluchtelingen, gehandicapten, ouderen en in feite alle leerlingen mogelijkheden hun ontwikkeling te verbeteren. Artikel in het Reformatorisch Dagblad | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
De hand-out van de workshop Dr. Christine Hessels met als titel: "Fostering reflective and strategic learning in students with difficulties". |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Artikel over Lev Vygotsky geschreven door Yuriy V. Karpov nav de geboortedag van Vygotsky 17 november 1996. | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Workshop Floor van Loo.Cognitieve functies in relatie Dynamic assessment. "Werken met cognitieve bouwstenen heeft gegarandeerd resultaat". | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Hier vindt u de handout van de workshop van Jolande Bisschop met als onderwerp: Het eigen denken stimuleren in de basisschool. | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
De presentatie van Dr. Christine Hessles over metacognitie en leren. Fostering reflective and strategic learning in students with difficulties. | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Artikel "Zo kan het ook scholen" Vier scholen maken werk van inclusief onderwijs. Laat je inspireren. van het NSGK en IN1SCHOOL. |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Artikel van Emiel van Doorn tbv Kennisnet Jeugd. De Jeugdwet verwacht van professionals dat zij uitgaan van eigen verantwoordelijkheid en eigen mogelijkheden van kinderen, jongeren en hun ouders. We doen ons best, maar in de praktijk blijkt het een ware kunst te zijn om de regie niet over te nemen. | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Dit is het eerste deel van 2 artikelen in het Praxisbulletin waarin ingegaan wordt op de inhoud en achtergronden van Mediërend Leren. Het tweede deel gaat over de praktische toepassing van Mediërend Leren. | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Dit is het tweede deel van 2 artikelen in het Praxisbulletin waarin ingegaan wordt op de inhoud en achtergronden met de nadruk op de praktische toepassing van Mediërend Leren. |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |