Downloads
Zoek Downloads
Pagina 1 van 5
Volgorde door: Standaard | Naam | Datum | Hits | [Aflopend]
Algemeen Bestanden: 96

Vrije publicaties van StiBCO

Hier vindt u een lijst van de verschillende publicaties, artikelen en verslagen die vrij toegankelijk zijn voor iedereen die onze site bezoekt.

Wij wijzen erop dat er sprake is van intellectuele eigendom en dat er nadrukkelijk aan bronvermelding moet worden voldaan. Deze teksten zijn in principe alleen voor persoonlijk gebruik.

Wilt u deze teksten gebruiken voor trainingen, onderwijs, publicatie etc. is het noodzakelijk dat u daar eerst uitdrukkelijk toestemming aan ons vraagt met motivatie en redenen van gebruik.

Veel leesplezier,

StiBCO

 

Bestanden:
Ontwikkel denkmiddelen en -vaardigheden artikel in LBBO  
Ontwikkel denkmiddelen en -vaardigheden!
Cognitieve functies, executieve functies en metacognitie Vrijwel alle menselijke activiteiten bevatten een cognitief element. Dat is een van de vele redenen om bewust en expliciet de denkvaardigheden van kinderen te ontwikkelen. Elk kind, met en zonder ontwikkelingsachterstand of -voorsprong, krijgt op die manier (nog) meer mogelijkheden zich te ontwikkelen tot een zelfregulerend individu dat naar beste kunnen deelneemt aan de samenleving. Artikel in LBBO Beter Begeleiden 2019 van Floor van Loo en Emiel van Doorn.
Auteur  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Website Homepagina Datum 2019-03-07 16:30:48 Taal  Dutch Bestandsgrootte 714.68 KB Download 418
Leven onze leraren  

Onze leraren zijn geweldig en bovenal deskundig. Maar ze hebben gaandeweg steeds meer op hun schouders gekregen. Het gebruik van vaste protocollen, instructiemodellen en toetsen is doorgeslagen. Een arrtikel in het PO-magazine.

Auteur  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Website Homepagina Datum 2019-02-23 14:21:36 Taal  Dutch Bestandsgrootte 6.99 MB Download 119
Soms moet je met zijn tweeën zijn om dingen alleen te kunnen.  
Mediërend Leren biedt vele mogelijkheden bij het stimuleren van de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen. De kern ervan is het onvoorwaardelijke geloof in de ontwikkelmogelijkheden van élke leerling. Belangrijk daarbij is dat leerling en leraar samen werken aan de ontwikkeldoelen. Artikel in TIB tijdschrift 2019.
Auteur  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Website Homepagina Datum 2019-02-23 14:28:38 Taal  Dutch Bestandsgrootte 2.82 MB Download 109
Met vraaggericht coachen het zorgsyndroom te lijf  
Er waart  een hardnekkig verschijnsel rond in het sociaal domein: het zorgsyndroom. Professionals die er last van hebben, willen hun cliënten zo graag helpen dat ze de regie overnemen en vóór de ander gaan denken.
Auteur  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Website Homepagina Datum 2019-01-25 14:55:57 Bestandsgrootte 195.56 KB Download 51
Lezing professor Wied Ruijssenaars symposium 2018  

Hierbij de hand-out van de lezing van professor Wied Ruijssenaars op het jubileumsymposium van 7 april 2018.lezing W Ruijssenaars symposium 2018

Auteur  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Website Homepagina Datum 2018-04-13 13:54:37 Bestandsgrootte 1.24 MB Download 411
Complimenten, zelfvertrouwen een aantal artikelen  
Een aantal artikelen met als onderwerpen: complimenten, zelfvertrouwen, bekwaamheidsgevoelens en omgaan met falen. Verzameld door Emiel van Doorn. Wordt bijgehouden en regelmatig met actuele artikelen uitgebreid.
Datum 2017-12-18 14:24:01 Taal  Dutch Bestandsgrootte 1.01 MB Download 435
Emiel van Doorn over zijn Passie voor Passend Onderwijs  
Artikel in het dRS magazine. Hierin de passie van Emiel van Doorn voor Passend Onderwijs.
Auteur Riekelt Pasterkamp Website Homepagina Datum 2017-11-27 21:16:29 Taal  Dutch Bestandsgrootte 781.36 KB Download 598
Artikel Medierend_leren PlatformPraktijkOntwikkeling Onderzoek Educative Domein  
Een artikel mbt Mediërend Leren geplaatst op het PlatformPraktijkOntwikkeling in het Onderzoek Educative Domein.
Auteur  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Website Homepagina Datum 2017-09-27 10:31:29 Taal  Dutch Bestandsgrootte 774.06 KB Download 356
Kenmerken en effecten van inclusief onderwijs in Nederland  

Alle kinderen profiteren van inclusief onderwijs. Niet alleen leerlingen met speciale onderwijsbehoeften, maar alle leerlingen profiteren van inclusief onderwijs. Teije van der Bij.

Auteur Teije van der Bij Website Homepagina Datum 2018-01-04 15:56:04 Bestandsgrootte 815.1 KB Download 207
Artikel de relatie tussen metacognitie, cognitieve functies en executieve functies. Door Emiel van Doorn StiBCO  

In dit artikel overloop ik metacognitie zoals het door verschillende (internationale) wetenschappers is gedefinieerd. Ik bespreek kort de verschillende metacognitieve aspecten; kennis, vaardigheden, overtuigingen en reflectie. Ook het belang van transfer bij metacognitieve reflectie komt aan de orde. Tevens wordt het belang van het onderwijzen van metacognitie benadrukt, wordt een relatie gelegd met de cognitieve en executieve functies, worden twee methodes om te werken aan metacognitie op hoofdlijnen toegelicht en vindt u een aantal modellen en checklists. Emiel van Doorn (2018)

Auteur  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Website Homepagina Datum 2018-04-06 13:10:00 Taal  Dutch Bestandsgrootte 2.14 MB Download 2872
Artikel over de relatie cognitieve functies en executieve functies, door Emiel van Doorn StiBCO  
In dit artikel uit 2018 wordt een relatie gelegd tussen de cognitieve functies en de executieve functies. Een kritische kijk op hoe wij in Nederland de executieve functies benomen, uitwerken een aanbieden. Ook wordt het belang aangegeven van het kennis hebben van zowel de cognitieve als de executieve functies.
Auteur  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Website Homepagina Datum 2018-02-28 16:40:00 Taal  Dutch Bestandsgrootte 3.82 MB Download 14265
Masterclass: Inclusie op school? Zo doe je dat!  

Masterclass: Inclusie op school? Zo doe je dat!
22 mei 19.00 – 21.15 uur, basisschool De Korenaar, Vitruviusweg 41, Eindhoven

Datum 2018-04-29 14:11:56 Taal  Dutch Bestandsgrootte 159.61 KB Download 173
Hand-out Workshop Prof. Marco Hessels Evaluatie van leervermogen en metacognitieve interventies bij mensen met specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften  
De hand-out van de workshop Prof. Marco Hessels Evaluatie van leervermogen en metacognitieve interventies bij mensen met specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften.
Auteur  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Website Homepagina Datum 2017-04-11 16:29:08 Bestandsgrootte 663.94 KB Download 570
Feuersteinmethode leert mensen denken  
De Feuersteinmethode biedt vluchtelingen, gehandicapten, ouderen en in feite alle leerlingen mogelijkheden hun ontwikkeling te verbeteren. Artikel in het Reformatorisch Dagblad
Auteur L. Vogelaar / reformatorisch Dagblad Website Homepagina Datum 2017-11-08 12:44:37 Taal  Dutch Bestandsgrootte 652.96 KB Download 267
Hand-out Workshop: Dr. Christine Hessels Fostering reflective and strategic learning in students with difficulties.  

De hand-out van de workshop Dr. Christine Hessels met als titel: "Fostering reflective and strategic learning in students with difficulties".

Auteur  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Website Homepagina Datum 2017-04-10 21:40:45 Bestandsgrootte 225.07 KB Download 337
The Mozart of Psychology: Lev S. Vygotsky  
Artikel over Lev Vygotsky geschreven door Yuriy V. Karpov nav de geboortedag van Vygotsky 17 november 1996.
Auteur Yuriy V. Karpov Website Homepagina Datum 2017-11-16 14:42:12 Taal  English Bestandsgrootte 0 B Download 292
Handout Cognitieve functies in relatie Dynamic assessment  
Workshop Floor van Loo.Cognitieve functies in relatie Dynamic assessment. "Werken met cognitieve bouwstenen heeft gegarandeerd resultaat".
Auteur  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Website Homepagina Datum 2017-04-10 21:22:53 Taal  Dutch Bestandsgrootte 1.07 MB Download 648
Handout workshop Jolande Bisschop Eigen denken stimuleren in de BAO  
Hier vindt u de handout van de workshop van Jolande Bisschop met als onderwerp: Het eigen denken stimuleren in de basisschool.
Auteur  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Website Homepagina Datum 2017-04-10 13:32:59 Bestandsgrootte 463.13 KB Download 456
Fostering reflective and strategic learning in students with difficulties  
De presentatie van Dr. Christine Hessles over metacognitie en leren. Fostering reflective and strategic learning in students with difficulties.
Auteur Christine Hessels-Schlatter Website Homepagina Datum 2017-04-07 12:57:30 Taal  English Bestandsgrootte 442.26 KB Download 311
Zo kan het ook scholen, inclusief onderwijs, 2 scholen obv Mediend Leren  

Artikel "Zo kan het ook scholen" Vier scholen maken werk van inclusief onderwijs. Laat je inspireren. van het NSGK en IN1SCHOOL. 
2 scholen hebben inclusief onderwijs mede ingevoerd obv het concept Mediend Leren.

Auteur  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Website Homepagina Datum 2016-12-14 09:39:03 Bestandsgrootte 0 B Download 350
Ga naar boven
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com