• Geef een kind de tijd om zijn.png
  • sl-01.jpg
  • sl-021.jpg
  • sl-031.jpg
  • sl-041.jpg

titel boekje Steinert

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De betekenis van Feuerstein’s gedachtegoed voor het onderwijs

Mediatie als vorm van begeleidend onderwijs en leren in de klas

De cognitieve kaart

Educatieve programma’s voor kinderen, adolescenten en volwassenen die een ontwikkelings- en taalachterstand hebben en dientengevolge moeilijk functioneren in een leer- of werksituatie. Beschreven worden onder andere het Learning Potential Assessment Device (LPAD), het Instrumenteel verrijkingsprogramma (IVP) en mediatie.

Doel/samenvatting
Is het herkennen van leemten in kennis en vaardigheden, deficiënties in cognitieve functies om leerbehoeften te bepalen en leerprocessen bij leerlingen . weer op gang te krijgen Door de hierboven genoemde oorzaken kunnen volgens Feuerstein cognitieve deficiënties ontstaan, die het leren belemmeren. Hij onderscheidt drie fasen in leerprocessen waarin zich leerproblemen kunnen voordoen:
I.De input, de fase waarin informatie wordt gegeven.
II.De fase waarin de informatie wordt verwerkt en geordend, en wordt geplaatst in de eigen al bestaande kennisstructuur.
III.De output, de fase waarin een antwoord of product wordt geproduceerd.

De lijst van deficiënte cognitieve functies, waarvan een beschrijving in het boek van gegeven wordt, worden verder uitgewerkt in praktijkvoorbeelden iuit het leerproces en in de klas.  Deze deficiënties komen in meer of mindere mate bij alle leerlingen in alle vormen van onderwijs voor, waardoor leer- en studieproblemen (kunnen) ontstaan. In de klas wordt er weinig aan gedaan om deze te verhelpen, waardoor het gevaar groot is, dat in het scholingstraject de achterstand en de leerproblemen van veel leerlingen steeds groter worden. De cognitieve deficiënties worden als onontkoombaar gezien in plaats van als leemten die verholpen kunnen worden. In het boek wordt met allerlei schema’s voorbeelden en praktijksituaties duidelijk gemaakt om hier antwoord op te geven waardoor het leerproces veel efficiënter en effectiever verloopt.

Gegevens:

  • De betekenis van Feuersteins gedachtegoed voor het onderwijs  Mediatie als vorm van begeleidend onderwijs en leren in de klas (MBO/ROC)
  • Irene Steinert
  • Kluwer 1998
  • 38 bladzijden uitgave in kopievorm
  • Prijs: € 7,50 (exclusief verzendkosten)
  • Niet meer te verkrijgen als boek bij de uitgever boekhandel, alleen bij StiBCO aan te schaffen!

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 
Ga naar boven
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com