• Geef een kind de tijd om zijn.png
  • sl-01.jpg
  • sl-021.jpg
  • sl-031.jpg
  • sl-041.jpg
Praktisch werkboek Feuerstein methode
 
Ontwikkelingsgericht begeleiden in alledaagse situaties
Werkboek voor begeleiders van mensen met een verstandelijke beperking
 
In het Sinai Centrum in Amersfoort is op feestelijke wijze, het boek 'Ontwikkelingsgericht begeleiden in alledaagse situaties' gepresenteerd.
 
Het eerste exemplaar is door Rita Kok, in ontvangst genomen. Het werkboek is geschreven door Piet van Dijk en Emiel van Doorn en is gebaseerd op de Feuerstein methode.
 
Het is een praktisch hulpmiddel voor begeleiders en andere hulpverleners van volwassenen en kinderen met een verstandelijke beperking. De rol van de begeleider staat in het boek centraal. Met behulp van concrete voorbeelden en opdrachten wordt duidelijk welke belangrijke bijdrage een begeleider kan leveren aan de gevoelens van competentie en autonomie van een cliënt.
 
Het werkboek bestaat grofweg uit drie delen. Het eerste en derde hoofdstuk geeft een toelichting op de theorie van Feuerstein. Het tweede hoofdstuk geeft je inzicht in je eigen positie, je eigen ontwikkeling en kun je bepalen of de methode bij je past. De overige hoofdstukken behandelen verschillende thema's die belangrijk zijn voor ontwikkelingsgericht begeleiden waarbij het accent ligt op de interactie en communicatie met de cliënt.
 
Het doel van het boek is om begeleiders enthousiast te maken voor de Feuerstein methode om wellicht daarna een vervolgcursus te gaan doen. Adressen van verschillende organisaties die zich bezig houden met mediërend leren staan ook in het boek.
 
Werkboek voor begeleiders van mensen met een verstandelijke beperking
Dit werkboek is voor begeleiders van kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking.Aan de hand van opdrachten en allerlei voorbeelden wordt beschreven hoe de ontwikkeling van deze mensen in alledaagse situaties gestimuleerd kan worden. De rol van de begeleider staat hierbij centraal. Door stil te staan bij zijn visie en eigen ontwikkeling wordt hij uitgedaagd om te zoeken naar de ontwikkelingskansen van zijn cliënt.
 
Het uitgangspunt van dit boek is dat de begeleider een belangrijke bijdrage kan leveren aan de autonomie van zijn cliënt door in de begeleiding aan te sluiten bij de emotionele behoeften en het denkproces van zijn cliënt zelf. De begrippen die geïntroduceerd worden zijn gebaseerd op het werk van prof R. Feuerstein over 'mediërend leren'. Het accent valt hierbij op de kenmerken van mediatie. Ruim aandacht wordt besteed aan de interactie tussen de begeleider en de cliënt en de wijze waarop dit kan leiden tot ontwikkelingsgericht begeleiden in alledaagse situaties.
 
De auteurs
Piet van Dijk [1952] is gz-psycholoog en werkzaam in het Sinai Centrum, joods centrum voor geestelijke gezondheidszorg in Amersfoort. Hij is vooral geschoold in de theorie en de methode van Feuerstein. Daarnaast is hij werkzaam als docent voor de Hogeschool InHolland.
 
Emiel van Doorn (1960) is in de eerste plaats een mens van de praktijk. Naast het begeleiden van mensen met een ontwikkelingsachterstand en het verzorgen van trainingen aan ouders, is hij als opleider/adviseur verbonden aan StiBCO. Een organisatie die op verschillende terreinen actief zijn met mediërend leren en de vraaggerichte benadering. Als erkend trainer in Mediërend Leren heeft hij non-verbale communicatie, video-interactie-begeleiding, supervisie en intervisie geïntegreerd in zijn trainingen.
 
Gegevens
Titel: Ontwikkelingsgericht begeleiden in alledaagse situaties
Auteurs: Piet van Dijk en Emiel van Doorn
ISBN: 90244 16671
Prijs: € 15,60 (exclusief verzendkosten)
120 pagina's
Bestellen E-mail

Ontwikkelingsgericht begeleiden in alledaagse situatiesboeken: Praktisch werkboek Feuerstein methode
Werkboek voor begeleiders van mensen met een verstandelijke beperking.

Het eerste exemplaar van het boek is door Rita Kok, in ontvangst genomen. Het werkboek is geschreven door Piet van Dijk en Emiel van Doorn en is gebaseerd op de Feuerstein methode.

Het is een praktisch hulpmiddel voor begeleiders en andere hulpverleners van volwassenen en kinderen met een verstandelijke beperking. De rol van de begeleider staat in het boek centraal. Met behulp van concrete voorbeelden en opdrachten wordt duidelijk welke belangrijke bijdrage een begeleider kan leveren aan de gevoelens van competentie en autonomie van een cliënt.
Het werkboek bestaat grofweg uit drie delen. Het eerste en derde hoofdstuk geeft een toelichting op de theorie van Feuerstein. Het tweede hoofdstuk geeft je inzicht in je eigen positie, je eigen ontwikkeling en kun je bepalen of de methode bij je past. De overige hoofdstukken behandelen verschillende thema's die belangrijk zijn voor ontwikkelingsgericht begeleiden waarbij het accent ligt op de interactie en communicatie met de cliënt.

Het doel van het boek is om begeleiders enthousiast te maken voor de Feuerstein methode om wellicht daarna een vervolgcursus te gaan doen. Adressen van verschillende organisaties die zich bezig houden met mediërend leren staan ook in het boek.

Werkboek voor begeleiders van mensen met een verstandelijke beperkingDit werkboek is voor begeleiders van kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking.Aan de hand van opdrachten en allerlei voorbeelden wordt beschreven hoe de ontwikkeling van deze mensen in alledaagse situaties gestimuleerd kan worden. De rol van de begeleider staat hierbij centraal. Door stil te staan bij zijn visie en eigen ontwikkeling wordt hij uitgedaagd om te zoeken naar de ontwikkelingskansen van zijn cliënt.

Het uitgangspunt van dit boek is dat de begeleider een belangrijke bijdrage kan leveren aan de autonomie van zijn cliënt door in de begeleiding aan te sluiten bij de emotionele behoeften en het denkproces van zijn cliënt zelf. De begrippen die geïntroduceerd worden zijn gebaseerd op het werk van prof R. Feuerstein over 'mediërend leren'. Het accent valt hierbij op de kenmerken van mediatie. Ruim aandacht wordt besteed aan de interactie tussen de begeleider en de cliënt en de wijze waarop dit kan leiden tot ontwikkelingsgericht begeleiden in alledaagse situaties.

De auteursPiet van Dijk [1952] is gz-psycholoog en werkzaam in het Sinai Centrum, joods centrum voor geestelijke gezondheidszorg in Amersfoort. Hij is vooral geschoold in de theorie en de methode van Feuerstein. Daarnaast is hij werkzaam als docent voor de Hogeschool InHolland.

Emiel van Doorn (1960) is in de eerste plaats een mens van de praktijk. Naast het begeleiden van mensen met een ontwikkelingsachterstand en het verzorgen van trainingen aan ouders, is hij als opleider/adviseur verbonden aan StiBCO. Een organisatie die op verschillende terreinen actief zijn met mediërend leren en de vraaggerichte benadering. Als erkend trainer in Mediërend Leren heeft hij non-verbale communicatie, video-interactie-begeleiding, supervisie en intervisie geïntegreerd in zijn trainingen.

Gegevens:

  • Ontwikkelingsgericht begeleiden in alledaagse situaties
  • Piet van Dijk en Emiel van Doorn
  • ISBN: 90244 16671
  • Prijs: € 20,00 (exclusief verzendkosten)
  • 120 pagina's

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 
Ga naar boven
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com