• Geef een kind de tijd om zijn.png
  • sl-01.jpg
  • sl-021.jpg
  • sl-031.jpg
  • sl-041.jpg

Mediërend agogisch handelen

Een cognitieve benadering van volwassenen met verstandelijke beperkingen

boek 9Johan Warnez
Ondersteuning van volwassenen met verstandelijke beperkingen naar zelfstandigheid toe, impliceert onder andere dat hun vermogen om zelf problemen op te lossen dient te worden versterkt. Van begeleiders in (semi-)residentiële en ambulante diensten, beschutte werkplaatsen e.a. verwacht men daarom dat ze hun cliënten trainen in algemene, meta-cognitieve vaardigheden die hen in staat stellen initiatief te nemen om zèlf problemen aan te pakken. Mediërend Agogisch Handelen (M.A.H.) geeft aan hoe en onder welke voorwaarden dat kan gebeuren. Centraal staat het belief-system van de begeleider en het inzicht dat zijn kijk op mensen met verstandelijke beperkingen in belangrijke mate het functioneringsniveau mee bepaalt. Cognitieve en probleemoplossingsvaardigheden kunnen via concrete begeleidinggstrategieën worden gestimuleerd, maar zullen alleen dan resulteren in grotere zelfstandigheid wanneer deze gevoed worden vanuit een modificerende en denkuitnodigende omgeving. M.A.H. is een praktische en originele toepassing van de cognitieve benaderingen van R. Feuerstein, H.C. Haywood en J. Timmer.

Johan Warnez is licentiaat in de ontwikkelingspsychologie en werkt als agogisch coördinator voor de vzw Den Achtkanter, een ondersteuningscentrum voor volwassenen met verstandelijke beperkingen te Kortrijk. Als voorzitter en als trainer van de vzw Ce.B.C.O. (Centrum voor de Bevordering van de Cognitieve Ontwikkeling) volgt hij de recente ontwikkelingen op het vlak van denkstimulering in onderwijs en pedagogische contexten van op de eerste rij.

Gegevens:

  • Mediërend agogisch handelen
  • Johan Warnez
  • ISBN: 90 334 4883 1 
  • 93 bladzijdes
  • Prijs: € 18,50
 
Ga naar boven
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com