Onderwijs is géén doel, maar een middel om te komen tot groei, ontwikkeling en leren. Waarom denken we toch dat elk leerprobleem op te lossen is met verlengde instructie, differentiatie, instructietafels, bijles etc. Kunnen we echt niet kijken naar de talenten en kwaliteiten van onze kinderen? Juist onze kinderen vragen gezien te worden in hun mogelijkheden en talenten omdat dat hen een positief toekomstperspectief geeft.
Categorie: Algemeen
Vrije publicaties van StiBCO
Hier vindt u een lijst van de verschillende publicaties, artikelen en verslagen die vrij toegankelijk zijn voor iedereen die onze site bezoekt.
Wij wijzen erop dat er sprake is van intellectuele eigendom en dat er nadrukkelijk aan bronvermelding moet worden voldaan. Deze teksten zijn in principe alleen voor persoonlijk gebruik.
Wilt u deze teksten gebruiken voor trainingen, onderwijs, publicatie etc. is het noodzakelijk dat u daar eerst uitdrukkelijk toestemming aan ons vraagt met motivatie en redenen van gebruik.
Veel leesplezier,
StiBCO
Zone van de Naaste Ontwikkeling van Lev Semyonovitsj Vygotsky
De Zone van de Naaste ontwikkeling is de ontmoeting van de groeiwens van het kind of jongere en de begeleidingswens van de opvoeder.
Artikel: over de relatie cognitieve en executieve functies
Benadrukt wordt in dit artikel het belang van kennis hebben van zowel je eigen sterkte en zwakke cognitieve en executieve functies als je kinderen en jongeren wilt gaan begeleiden m.b.v. deze vaardigheden.
Als leerkracht moet je leren loslaten
Emiel van Doorn over inclusief onderwijs
Metacognitie in relatie tot cognitieve functies en executieve functies
Krijg grip op je toekomst door je eigen manier van leren ‘leren’ te ontwikkelen.
Metacognitie is een belangrijke vaardigheid voor succesvol leren. Het stelt je in staat om efficiënter te leren door je bewust te zijn van je eigen leerstijl, wijze van kennis eigen maken, leerstrategieën, sterke en zwakke cognitieve en executieve functies. Personen die hun metacognitieve kennis en vaardigheden gebruiken, maken opdrachten vaak beter, presteren op de toetsen meestal beter, werken en leren efficiënter. Door metacognitieve reflectie en het kennen van de eigen metacognitieve overtuigingen heeft men veel meer inzicht in zichzelf en wat het betekent om samen te werken met medeleerlingen, discussie te voeren en als mens samen met anderen de maatschappij vorm te geven
Werken op spoed en toch traaglerend?
De eerste grote stap om aan de cognitieve bouwstenen te werken is je er bewust van te zijn. Je cursisten leren niet alleen een taal. Je moet hen ook helpen bij het verwerven en inzetten van hun cognitieve functies. Als je zelf steeds nadenkt over wat leerders op denkvlak moeten doen, zal je automatisch meer en meer aandacht besteden aan die denkfuncties. Rekening houden met cognitieve functies is een andere manier van lesgeven.