Benadrukt wordt in dit artikel het belang van kennis hebben van zowel je eigen sterkte en zwakke cognitieve en executieve functies als je kinderen en jongeren wilt gaan begeleiden m.b.v. deze vaardigheden.
Categorie: Algemeen
Vrije publicaties van StiBCO
Hier vindt u een lijst van de verschillende publicaties, artikelen en verslagen die vrij toegankelijk zijn voor iedereen die onze site bezoekt.
Wij wijzen erop dat er sprake is van intellectuele eigendom en dat er nadrukkelijk aan bronvermelding moet worden voldaan. Deze teksten zijn in principe alleen voor persoonlijk gebruik.
Wilt u deze teksten gebruiken voor trainingen, onderwijs, publicatie etc. is het noodzakelijk dat u daar eerst uitdrukkelijk toestemming aan ons vraagt met motivatie en redenen van gebruik.
Veel leesplezier,
StiBCO
Werken op spoed en toch traaglerend?
De eerste grote stap om aan de cognitieve bouwstenen te werken is je er bewust van te zijn. Je cursisten leren niet alleen een taal. Je moet hen ook helpen bij het verwerven en inzetten van hun cognitieve functies. Als je zelf steeds nadenkt over wat leerders op denkvlak moeten doen, zal je automatisch meer en meer aandacht besteden aan die denkfuncties. Rekening houden met cognitieve functies is een andere manier van lesgeven.
Metacognitie in relatie tot cognitieve functies en executieve functies
Er is een sterke neiging om niet over het eigen denken en het leren ‘leren’ (metacognitie) na te denken. Veel leerkrachten, begeleiders en opvoeders vinden leren iets vanzelfsprekends en gaan er automatisch van uit dat iedereen op dezelfde manier leert.[…]Lees verder
Getting trapped in a dead end? Trait self‑control and boredom are linked to goal adjustment
Zelfbeheersing kan helpen of belemmeren na falen!
Als leerkracht moet je leren loslaten
Emiel van Doorn over inclusief onderwijs
Long-covid en de gevolgen voor en cognitieve en emotioneel functioneren, een mogelijke behandeling.
Long-covid en de gevolgen voor en cognitieve en emotioneel functioneren, een mogelijke behandeling.