Benadrukt wordt in dit artikel het belang van kennis hebben van zowel je eigen sterkte en zwakke cognitieve en executieve functies als je kinderen en jongeren wilt gaan begeleiden m.b.v. deze vaardigheden.
Tag: cognitieve vaardigheden
Werken op spoed en toch traaglerend?
De eerste grote stap om aan de cognitieve bouwstenen te werken is je er bewust van te zijn. Je cursisten leren niet alleen een taal. Je moet hen ook helpen bij het verwerven en inzetten van hun cognitieve functies. Als je zelf steeds nadenkt over wat leerders op denkvlak moeten doen, zal je automatisch meer en meer aandacht besteden aan die denkfuncties. Rekening houden met cognitieve functies is een andere manier van lesgeven.
Artikel: Spelen in relatie tot de cognitieve en executieve functies i.c.m. metacognitie
Een aantal voorbeelden van spelen die geoefend kunnen worden om de cognitieve en executieve functies i.c.m. metacognitie te ontwikkelen. Geen enkel spel, welk dan ook, kan één enkel cognitieve of executieve functie ontwikkelen, het is altijd een combinatie van meerdere[…]Lees verder